11882 AndroidVirus

آشنایی با عملکرد ویروس های تلفن همراه ؛ ویروس تلفن همراه همانند ویروس های کامپیوتری یک برنامه قابل اجرا است که سیستم هدف را آلوده کرده و خود را در سیستم های دیگر گسترش می دهد :

uwo4ze3p3548

 

اولین ویروس تلفن های همراه در سال 2004 به نام کابیر.اِی (Cabir.A) توسط گروهی از برنامه نویسان طراحی شد. هدف این ویروس تلفن های بلوتوث دار بود ولی هیچ فعالیت مخربی نداشت و فقط برای اثبات اینکه می توان ویروسی برای سیستم عامل تلفن همراه نوشت ، ساخته شد. در حال حاضر این ویروس ها خیلی دردسر ساز نیستند ولی در آینده همانند ویرویس های کامپیوتر به مشکل بزرگی تبدیل خواهند شد. در اینجا در سایت سرزمین دانلود به کارکرد این ویروس ها و راه های مقابله با آن ها اشاره می کنیم .

به همان صورت که ویروس های کامپیوتری توسط شبکه ها و اینترنت و ایمیل به سیستم های دیگر سرایت می کنند، ویروس های تلفن همراه نیز از طریق ارسال فایل توسط بلوتوث و ام.ام.اس ؛ به تلفن های دیگر نفوذ می کنند. در حال حاضر شایع ترین نوع آلوده شدن به این ویروس ها از طریق اتصال تلفن به کامپیوتر و اینترنت است.

یکی از دلایل فراگیر نبودن ویروس های موبایل به اندازه ویروس های کامپیوتر تعدد انواع مختلف سیستم عامل های موبایل ها است ولی در حال حاضر هدف اصلی بیشتر ویروس های تلفن همراه سیستم عامل سیمبین ( Symbian ) است.

این ویروس ها معمولا در قالب برنامه های مختلف بازی و فیلم و فایل های آهنگ ظاهر می شوند. یکی دیگر از راه های نفوذ که آسیب پذیری دارندگان تلفن های همراه از این ویروس ها را افزایش می دهد دریافت این ویروس ها در قالب پیامک هایی با نام های افراد داخل دفترچه تلفن است و یا با موضوع هایی که قبلا از دوستان دریافت کرده اند.

تنها باز کردن این پیامک ها و فایل ها به آلوده شدن تلفن شما نمی انجامد. اجرای برنامه نصب این برنامه ها برای فعال شدن ویروس ضروری است. این هم یکی دیگر از دلایل شایع نبودن این ویروس ها است.

تلفن هایی که تنها تماس برقرار و دریافت می کنند در معرض این ویروس ها نیستند و تنها تلفن های دارای بلوتوث هدف این ویروس ها قرار دارند.

این ویروس ها به سه طریق به سیستم های دیگر نفوذ می کنند و خود را منتشر می کنند:

1) برنامه های دریافتی از اینترنت : تلفن های همراه یا خود توانایی اتصال به اینترنت را دارند و یا با اتصال به کامپیوتر می توانند به اینترنت متصل شوند. این همان طریقی است که ویروس ها کامپیوترهای شخصی را نیز آلوده می کنند؛ با ارسال فایل به صورت زنگ تلفن یا بازی و برنامه هایی از این قبیل.

2) اتصال بلوتوث : وقتی بلوتوث تلفن همراه در حالتی روشن است که برای تمام تلفن های دیگر قابل رویت است، ویروس خود را برای تلفن های مجاور ارسال میکند.

3) ام.ام.اس (پیام های چند رسانه ای) : همانند ویروس ها که با نفوذ به ایمیل خود را منتشر می کنند، ویروس های تلفن همراه نیز خود را در قالب یک ام.ام.اس ارسال می کنند. با باز کردن این پیام ها و نصب برنامه های آلوده ویروس فعال می شود و با نفوذ به شماره تلفن ها خود را ارسال می کند.

طریقه ضربه زدن اکثر این ویروس ها ساده است. اولین ویروس های تلفن همراه تنها یک برنامه بود که هدفش ارسال به تلفن های دیگر بود. ویروس های کنونی خسارات قابل توجهی می توانند وارد کنند. آن ها با ارسال کردن خود به صورت ام.ام.اس به تمام شماره های داخل تلفن، هزینه بسیار زیادی را به صاحبان این تلفن ها تحمیل می کنند. اگر خیلی بدشانس باشید و تلفن شما به ویروس هایی مثل Locknut.B و Fontal. A آلوده شود، تمام برنامه های تلفنتان مختل می شود.

تعدادی از ویروس های تلفن همراه و نحوه خسارت وارد کردنشان به این ترتیب می باشد:

Cabir.A
ـ اولین گزارش فعالیت ویروس: ژوئن 2004
ـ طریقه انتشار : بلوتوث
ـ خسارت وارده : ـــــــ

Skulls.A
ـ اولین گزارش فعالیت ویروس : نوامبر 2004
ـ طریقه انتشار : فایل های دریافتی از اینترنت
ـ خسارت وارده : کارکرد تلفن را بجز دریافت و تماس تماس ها، مختل می کند

Commwarrior.A
ـ اولین گزارش فعالیت ویروس : ژانویه 2005
ـ طریقه انتشار : بلوتوث و ام.ام.اس
ـ خسارت وارده : به تمام شماره های داخل گوشی ام.ام.اس های گران می فرستد

Locknut.B
ـ اولین گزارش فعالیت ویروس: مارچ 2005
ـ طریقه انتشار: فایل های دریافتی از اینترنت
ـ خسارت وارده: حافظه ROM گوشی را خراب کرده و کارکرد گوشی را مختل می کند

Fontal.A
ـ اولین گزارش فعالیت ویروس: آوریل 2005
ـ طریقه انتشار: فایل های دریافتی از اینترنت
ـ خسارت وارده : گوشی کاملا قفل می شود

 

  • برای جلوگیری از آلوده شدن به این ویروس ها رعایت چند نکته کافی است:1) فایل هایی که از محتوای آنها اطلاع ندارید را اجرا و نصب نکنید.

    2) بلوتوث خود را در حالتی قرار دهید که توسط همه قابل رویت نباشد.

    3) در سایت هایی که اطلاعاتی در مورد ایمنی کامپیوتر و تلفن همراه دارند، به دنبال نام فایل های مشکوک بگردید و از دریافت و نصب آن ها خودداری کنید.

    4) برنامه های مفیدی برای ایمن کردن تلفن همراه وجود دارد. بعضی از این برنامه ها به صورت مجانی در سایت های ایمنی کامپیوتر و تلفن همراه وجود دارند.

    گرچه شرکت های سازنده تلفن همراه و سیستم عامل برای مقابله با نفوذ این ویروس ها تلاش می کنند ولی این معضل متوقف نشده است و در آینده نزدیک، سازندگان این ویروس ها قادر به دسترسی به اطلاعات شخصی شما و حتی گوش دادن به تماس هایتان خواهند بود. با گسترش قابلیت پرداخت و انتقال پول توسط تلفن های همراه، این معضل کمی نگران کننده به نظر می رسد.

 

معرفی و آشنایی با انواع ویروس های تلفن همراه

 

معرفی و آشنایی با انواع ویروس های تلفن همراه
به اعتقاد کارشناسان با رواج هر چه بیشتر گوشی های تلفن همراه و سایر تجهیزات ارتباطی جیبی، ویروس های مربوط به این ابزارها افزایش چشمگیری می یابند و تعداد آنها در هر سال 3 برابر سال قبل خواهد شد. براساس بررسی های صورت گرفته در حالی که بیشتر کاربران رایانه های شخصی از خطرات ویروس ها و کدهای مخرب رایانه ای مطلع بوده و رایانه های خود را با نرم افزارهای امنیتی و ضدویروس مجهز می کنند اما درصد بسیار بالایی از کاربران گوشی های تلفن همراه هنوز خطر شیوع ویروس های خطرناک را جدی نگرفته و اقدامی نیز در این زمینه انجام نداده اند. در نگاهی کلی مشخص می شود که گوشی های تلفن های همراه تمامی تکنولوژی های لازم برای انتشار انواع ویروس ها را دارا می باشند. آنها دارای پردازنده های ریز، تکنولوژی های ارتباطی و قابلیت انتقال و دریافت داده و نیز در اکثر مواقع دارای سیستم عامل می باشند / طبق آمار اعلام شده بیش از یک سوم جمعیت جهان دارای گوشی تلفن همراه می باشند و این فراوانی سبب خواهد شد که رواج و گسترش ویروس های گوشی های تلفن همراه دامنگیر افراد بیشتری شود. در بیشتر موارد ویروس های گوشی های تلفن همراه جهت انتشار از تکنولوژی بلوتوث استفاده می کنند. پس اگر گوشی شما دارای این تکنولوژی نیست یا اینکه هنگامی که از بلوتوث استفاده نمی کنید این سرویس را کاملا غیر فعال می کنید خیالتان راحت باشد که گوشی شما آلوده نخواهد شد.

انتشار ویروس:
انتشار ویروس های گوشی های تلفن همراه مانند ویروس های انسانی با نزدیک شدن دو دستگاه به یکدیگر صورت می گیرد حال ممکن است که این دو دستگاه، دو گوشی تلفن همراه، PDA و یا رایانه قابل حمل باشد. در ویروس های پیشرفته تر با بهره گیری از تکنولوژی GPRS  این انتشار صورت می گیرد. خوشبختانه به دلیل تنوع سیستم های عامل موجود در گوشی ها در صورت آلوده شدن یک گوشی تنها احتمال آلوده شده گوشی هایی که از همان سیستم عامل استفاده می کنند وجود دارد و سایر گوشی هایی که تحت سایر سیستم عامل ها هستند آلوده نخواهند شد.

انواع ویروس ها:

به دلیل تنوع زیاد ویروس های گوشی های تلفن همراه در ارائه این مقاله به اختصار به بررسی چند مورد از رایج ترین این ویروس ها و راه های مقابله با آنها خواهیم پرداخت.

1) Fontal.A
این ویروس را که می توان در گروه تروجان ها قرار داد روی گوشی هایی که از سیستم عامل Symbian سری 60 استفاده می کند قرار می گیرد و مانع آغاز به کار گوشی می شود، این تروجان را صاحب گوشی تلفن همراه روی گوشی خود Download می کند و از طریق منابع ارتباطی و بلوتوث wifi  و…وارد نمی شود ـ در صورت آلوده شدن گوشی شما به این تروجان تا برطرف شدن مشکل گوشی، گوشی خود را خاموش نکنید زیرا احتمال روشن شدن آن وجود ندارد و به خواب ابدی فرو خواهد رفت.

2) doom boot.A
این تراوای جدید در صورت از بین نرفتن در یک ساعت اولیه فعالیت سبب از بین رفتن داده های شما خواهد شد. با طراحی کرمی در این تراوا انبوهی از پیام ها توسط MMS از سوی گوشی آلوده ارسال می شود که صاحب گوشی نیز خود در جریان این ارسال ها نخواهد بود.

3) mabir.A
این ویروس اطلاعات SMS و MMS گوشی را مورد سرقت قرار می دهد.

4) cabir
این ویروس که جزو اولین ویروس هایی است که روی گوشی های تلفن همراه که تحت سیستم عامل symbian قرار داشتند، می نشست. این ویروس از طریق بلوتوث به دستگاه های نزدیک که توسط گوشی های تلفن همراه قابل شناسایی است ارسال می شود که در اثر فعالیت زیاد شارژ باطری گوشی بسیار زود تمام می شود.

5) commwarrior
این ویروس که پس از واردشدن در گوشی ادعا می کند که یک برنامه مهم با به روزرسانی امنیتی سیستم عامل symbian است پیام های MMS آلوده ای را به لیست دفتر تلفن گوشی ارسال می کند و سبب خواهد شد که سایر گوشی ها آلوده شده و به علاوه در پایان ماه هزینه هنگفتی برای ارسال MMS از سوی اپراتور مربوطه درخواست شود.

6) skulls
اگر آیکون های گوشی شما به تصویری از یک جمجمه و دو استخوان جایگزین شده بود و در گوشی شما نیز اختلالی صورت گرفته بود مطمئن باشید که شما قربانی این ویروس شده اید.

7) derver
این ویروس که پس از قرار گرفتن در گوشی آنتی ویروس kaspersky را از کار می اندازد مخصوص گوشی هایی است که دارای سیستم عامل symbian هستند، جالب است بدانید که نام فایل این ویروس Antivirus است.

8) fontal
این ویروس سبب قفل شدن گوشی شما خواهد شد و اجازه هیچ گونه عملیاتی را به شما نمی دهد.

 

امیدوارم از این مطلب خوشتون اومده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *